نگهداری باتری خودرو در فصل تابستان

 

درخصوص باتري خودرو و نگهداري آن در تابستان بيشتر بدانيم.

 

یکی از مهمترین موارد امدادی در دنیا، خرابی باتری است و نکته جالب اینکه بیشترین ایرادات مربوط به اتصالات ناقص آن بوده تا خود باتری.

 

باتری ها مولدهایی هستند که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل مي‌كنند که معمولاً این باتری‌ها قابل شارژ بوده و تامین کننده انرژی الکتریکی خودروها هستند.

 

باتری خودرو یک محفظه پلاستیکی بوده که داخل آن صفحاتی از سرب و آلیاژ قرار دارد. این صفحات توسط مایع الکترولیت احاطه شده است که علت سنگینی باتری وجود صفحات سربی و اسید سولفوریک بوده که با فعل و انفعالات شیمیایی، جریان الکتریکی تولید می‌کند.

 

باتری‌ خودروها معمولاً به دو نوع “خشک” و “تر” تقسیم بندی می‌شود.
در “باتری‌های تر” درب‌هایی جهت چک کردن سطح الکترولیت باتری وجود دارد تا در صورت کم شدن آب مقطر بتوان آن را اضافه کرد. لازم به ذکر است که اسید سولفوریک باتری، ۳۵درصد و آب مقطر۶۵ درصد می‌باشد كه در زمان تقطیر فقط آب مقطر باتري تبخیر می‌شود نه اسید سولفوریک! پس اضافه کردن آب اسید به باتری یعنی زودتر خراب شدن باتری!

 

اما در باتری‌های به اصلاح “سیلد یا خشک”، چرخه‌ای جهت تبدیل شدن آب بخار شده به قطره و برگشت مجدد به خانه‌های باتری وجود دارد به همین خاطر این نوع باتری‌ها به بازدید و نگهداری کمتری نیاز دارند.

 

اما همان‌طور که قبل‌تر گفته شد بیشترین آمار خرابی باتری‌ها مربوط به اتصالات آن می‌باشد یعنی در صورت روشن نشدن خودرو و یا استارت‌هاي سنگین ميبايست ابتدا محل اتصالات مربوطه و شل نبودن آنها و سپس از لحاظ نداشتن سولفاته (اصطلاحاً شوره) بررسی شود.    

 

 

انجام موارد ذکر شده نیازمند تبحر خاصی نيست و رانندگان خودرو مي‌توانند به راحتی سر باتری خودرو را با آچار مناسب و فقط با عنایت به این موضوع که دوسر مثبت و منفی باتری چه از لحاظ قطبین و یا سیم کشی اتصال کوتاه نشود، قطب مثبت باتری عایق شود. 

 

در “باتری‌های تر” خط‌های ماکزیمم و مینیمم وجود دارد که همیشه باید الکترولیت مابین این دو خط قرار گیرد و در صورت پایین رفتن از حد نرمال، آب مقطر اضافه شود.( آب مقطر را مي‌توان از نمایندگی‌های معتبر فروش باتری و یا استفاده از برفک یخچال بعد از آب شدن تهيه كرد).

 

در صورت داشتن سولفاته و یا به اصلاح شوره، بهترین روش شستشوی سرباتری‌ها و قطب‌ها، با آب داغ می‌باشد و در صورت امکان با یک مسواک کهنه و یا فرچه نرم شستشو داده شود و همچنين جهت جلوگیری از بروز اين مشکل مقداری گریس بر روی سر باتری‌ها براي جلوگیری از واکنش شیمیایی هوا با قطب باتری استفاده شود.