نقش روغن موتور و سیستم تزریق روغن موتور

نقش روغن موتور و سیستم تزریق روغن موتور

 

نقش روغن و سیستم تزریق روغن:

روغن موتور دو نقش را در سیستم موتور ایفا می­کند اول رانکاری موتور و دوم تعدیل دمای اجایی که با آن در تماس قرار می­گیرد. در قسمت پایینی موتور فضایی تعبیه شده که روغن پس از روغن کاری کردن موتور روغن در آنجا جمع آوری می­شود و سپس توسط پمپ روغن از محفظه کارتل کشیده می­شود و پس از گذشتن از فیلتر روغن دوباره به داخل قسمت­های مختلف موتور توسط سیستم تعبیه شده موتور، تزریق می­شود.

 

روغن پمپ شده و پس از تصفیه بوسیله فیلتر با فشار معینی به مدار روغنکاری ارسال شده و سپس به یاتاقانهای اصلی و فرعی هدایت می گردد روغن رسیده به هر یاتاقان در سطح محور توزیع  شده و  مقداری از ان از سوراخ میلنگ به محورهای میلنگ ارسال گردیده و آنها را روغنکاری میکندمحورهای میلنگ در حال چرخش روغن­های خارج شده از یاتاقان  را  به دیواره های  سیلندر  و زیر پیستون می پاشند که دو  عمل ضمن  آن  صورت می گیرد، ابتدا روغنکاری دیواره سیلندر و پیستون، سپس خنک کاری پیستون و سیلندر روغن های  برگشتی  از دیواره سیلندر روی یاتاقان های اصلی، میل سوپاپ، تایپت ها و دنده میل سوپاپ  پاشیده شده  و آنها را روغن کاری می کند تایپت­های هیدرولیکی  بوسیله مدار  اصلی روغن کاری  می شوند میل اسبک­ها و دستگاه سوپاپ بوسیله لوله روغن منشعب از مدار اصلی روغنکاری می شوند. از مدار اصلی لوله نازکی روغن را به نشان دهنده فشار روغن انتقال می دهد و  یا این عمل بوسیله سیم بطریقه الکتریکی از مدار روغن فرمان می گیرد پس از اویل پمپ  فیلتر  تصفیه روغن  قرار دارد که  روغن  تحت فشار را قبل از استفاده در یاتاقان­ها تصفیه می کند.

 

روش های کنترل روغن ریزی:

 

در زمان روغن کاری قسمت های داخلی موتور خواسته یا ناخواسته مقداری از روغن به خارج از محل­های مورد نظر درز پیدا می­کند. یکی از این مکان­ها دو طرف میلنگ موتور می­باشد که وظیفه انتقال نیروی موتور می­باشد که نیروی حرکت رفت و برگشتی پیستون­ها را به حرکت دورانی برای انتقال به گیربکس و سپس به چرخ­ها برای حرکت خودرو فراهم می­آورد. روغن ریزی یاتاقان­ها جلو و عقب میلنگ را بوسیله کاسه نمد کنترل میشود. روی میلنگ و قبل از یاتاقانها عقب یک صفحه روغن برگردان وجود دارد که قطرش بیشتر از قطر میلنگ بوده و روغن­های رسیده را به کارتل باز می گرداند با وجود پیش بینی های لازم  جهت  جلوگیری از روغن ریزی معهذا نشتی کمی از دو انتهای میل لنگ غیر قابل  جلوگیری میباشد در  صورت خرابی یاتاقانها و کاسه نمدها مقدار نشتی افزایش یافته و در یاتاقانها عقب روغن های نشت کرده به صفحه کلاچ نفوذ نموده و کار دستگاه کلاچ را مختل مینماید.

 

چگونه روغن موتور آلوده می شود.

 

بیشترین علت  آلوده شدن  روغن موتور  احتراق ناقص  است، زیرا از طریق محفظه احتراق دوده و پس مانده های سوخت ناقص وارد کارتل  شده و با قطرات بخار آب ترکیب گردیده و مواد شیمیایی مضری بوجود میاورد.

اکثر مواد  آلوده  ساز روغن  در موقع سرد کار کردن موتور  به کارتل نفوذ می کند. علت این امر این است که در هنگامی که موتور سرد است بخارات خارج شده از پیستون­ها در هنگام خروج بر روی سطوح سرد موتور می­نشیند و میعان اتفاق می­افتد. گازهای حاصل از احتراق در سیلندر عبارتند از آب، ترکیبات سولفور دار سوخت که در اثر احتراق به شکل­های مختلفی از اکسیدهای گوگرد در می­آید که در نهایت به پایدارترین شکل خورد یعنی اسید سولفوریک تبدیل می­شوند که بسیار خورنده می­باشد. که آب و مشتقات مختلف گوگردی در این هنگام در اثر میعان به داخل محفظه موتور و در نهایت کارتل و روغن انتقال پیدا می­کند. این اتفاق یعنی میعان آب و  اسید سولفوریک  در موقعی شدت مییابد که درجه حرارت دیوراه  سیلندر کمتر از ۶۰ درجه سانتیگراد  باشد این  مواد به مرور در پایین­ترین قسمت کارتل در هنگامی که موتور خاموش است، جمع می­شوند و به علت سنگینی  در کف آن قرار میگیرد مواد رسوب کرده با کثافات و  فلزات پوسیده  و ذرات دیگر ناشی از استهلاک موتور ترکیب شده  و در اثر گرمای  محیط  ترکیبات لجنی چسبنده ای تولید می کند  که باعث انسداد سیستم تعبیه شده برای انتقال روغن می گردد. از  طرف  دیگر در  موتور سرد بنزین   از دیواره های سیلندر  به  کارتل  نفوذ و روغن  موتور را رقیق میکند  روغن  رقیق شده نه  تنها کیفیت روغن کاری  مطلوبی ندارد بلکه مقدار نشتی و  روغن ریزی نیز افزایش می یابد، مقدار میعان  آب و  اسید سولفوریک ظرف  چند دقیقه در هوای سرد برابر است با تقطیر همان مقدار آب و اسید که در چندین ساعت در هوای گرم و شرایط عادی انجام گیرد.